CZAS WOLNY

Góry Izerskie

Z czystym sumieniem mogę polecić Góry Izerskie dla rodzin z małymi dziećmi. Dlaczego…? Bo należą do nie zbyt wysokich gór i wycieczki można tak zaplanować, żeby spełnić swoje marzenia i nie umęczyć siebie i dzieci. Wiele tras na szczyt jest dostosowana do szlaków rowerowych, co znaczy, że jest dogodny dojazd również dla wózka z dzieckiem. Co mnie urzekło w górach izerskich? Piękne widoki, mnóstwo szlaków turystycznych zarówno pieszych jak i rowerowych, cicha i spokojna okolica.

Nasza bazą noclegową był hotel Biały Kamień w Świeradowie Zdrój. W ofercie mieliśmy zapewnione śniadania i obiadokolacje w formie bufetu szwedzkiego. Do dyspozycji basen wraz z sauną suchą i mokrą,  jacuzzi, grota solna i lodowa.  Dla dzieci sala zabaw wraz z animacjami, plac zabaw zewnętrzny.  Hotel przyjazny dzieciom. Przestronny pokój z widokiem na góry. Stąd zaczynaliśmy wszystkie nasze wycieczki.

_mg_9880

Z uwagi, że byliśmy z dwójka dzieci, a spacerowanie nie jest ich mocną stroną (nie zmęczą się tak na placu czy basenie jak po kilkunastu metrach wędrówki po górach, słyszałam ” bola mnie już nóżki” :)) skorzystaliśmy z przejażdzki kolejką gondolową na Stóg Izerski (1105 m n.p.m).  _mg_9269

Na ten szczyt można również wybrać się na pieszo, około 2,5godz. marszu, jednak z dziećmi byłoby to dwa razy dłużej, a potem jeszcze powrót. Koszt przejazdu kolejką w obie strony to dla osoby dorosłej 35zł, dzieci do lat 4 bezpłatnie.

ski sun
SkiSun

Ze Stogu Izerskiego można przejść na kolejny szczyt Smrek (1125m n.p.m), który znajduje się po czeskiej stronie, my tam jednak nie dotarliśmy z naszymi szkrabami. Podobna trasa jest niezbyt męcząca i bardzo przyjemna.

Naszym szczytem, który zdobyliśmy razem z 2 i 4 latkiem jest Sępia Góra. Szliśmy około 6 km w

jedną stronę. Ponad dwie godziny. Gdy chłopcy odczuwali zmęczenie, braliśmy ich na barana. Pod koniec wędrówki, zaczęłam im wymyślać zabawy, byle tylko do przodu. Na szczyt można się dostać poprzez trasę kamienistą, typowo górską, jak również trasę rowerową co jednocześnie daje możliwość na wędrówkę z dzieckiem w wózku.  Sępia Góra to szczyt 828m n.p.m z którego jest piękny widok na okolice.

_mg_9882

_mg_9892

Michał po zejściu z szczytu Sępia Góra.

W okolicy są znajdują się liczne rzeczki i strumyczki oraz wodospady. W samym Świerdowie Zdroju znajduje się wodospad Kwisa, a w okolicy wodospad Kamieńczyka i Szklarski.

wodospad

Do wyboru jest wiele szlaków i ścieżek dydaktycznych, jedną z nich jest Zajęcznik. Trasa również łatwa i przyjemna, z dodatkowymi punktami edukacyjnymi.

Zajęcznik

Ciekawostką jest punkt antygrawitacyjny.  Zatrzymany i pozostawiony na luzie w tym miejscu samochód zaczyna wjeżdżać pod górę. Jedni twierdzą, że jest to iluzja wynikająca z ukształtowania terenu natomiast drudzy mówią o anomalii grawitacyjnej. Czy też zakręt Śmierci na drodze do Szkarskiej Poręby. Jest to ostry zakręt 180 stopni, z widokiem na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską. Zapora wodna nad jeziorem Leśniańskim, robi naprawdę duże wrażenie.

Będąc w Świeradowie Zdroju można odwiedzić czeskich sąsiadów, przygraniczne miejscowości czy też udać sie do Pragi (ok. 150km). Można odwiedzić kilka zamków, Geopark czyli kopalnię św. Jana w Krobicy, jak również zamoczyć nogi w Kwisie.

Przygotowanie do kapieli w Kwisie

Zimna woda, ale co tam, skoro mama pozwoliła.

Nasz pobyt podzieliliśmy na wędrowanie jak i dostosowanie wakacji dla dzieci, które największą frajdę miały na basenie, czy też na placach zabaw. Jak to małe dzieci.

Na placu zabaw

Nie mogliśmy być wszędzie, mieliśmy na uwadze również potrzeby dzieci, które są jeszcze zbyt małe na długie i męczące wędrówki. Bardzo jednak chciałam jechać w góry, już od kilku lat. Cieszę się, że nam się udało. Ze zdobyliśmy razem szczyt. Były to jednak wakacje dla calej rodziny, więc uwzględniając potrzeby dzieci były też czas na relaks. Skoro wszystkiego nie zwiedziliśmy zawsze jest to dobry powód, żeby tam wrócić :), zgodzisz się ze mną?

• Góry Izerskie sa wspaniałym miejscem na urlop z dzieciakami. Oprócz wymienionych przez Ciebie atrakcji warto ruszyć na Pogórze- do Lubomierza, Pławnej, gdzie znajduje się Zamek Legend, Lwówka, na Czochę.

• Pewnie tak, może nastepnym razem. Dziekuję za podpowiedź. Pozdrawiam serdecznie:)